Menu główne:
Ćwiczenia wspomagające rozwój
mowy malucha.
Porozumiewanie się za pomocą mowy nie jest niestety umiejętnością wrodzoną. Nauka mówienia to długi i wymagający mnóstwa pracy proces rozpoczynający się jeszcze przed narodzinami. Zanim maluch wypowie swoje pierwsze słowo, a potem połączy wyrazy w logiczne zdania, czeka go długi trening, w którym my, rodzice, możemy mu bardzo pomóc. Tylko czy wiemy, w jaki sposób to zrobić?
Dlaczego mowa jest ważna?
Mowa to nic innego, jak wygodny, ogólnie przyjęty sposób werbalnego komunikowania się z innymi ludźmi. Nie jest to jednak sposób jedyny -
Jak ćwiczyć z niemowlakiem?
Niewielu rodziców zdaje sobie sprawę, że ich malutki, świeżo urodzony dzidziuś jest już w trakcie procesu rozwoju mowy. Pierwsze kroki poczynił jeszcze w brzuszku mamy -
Ćwiczenia wspomagające rozwój mowy malucha
Jak ćwiczyć z dzieckiem 1-
Moment, w którym dziecko wypowiada swoje pierwsze słowo może nastąpić jeszcze przed jego pierwszymi urodzinami, ale równie dobrze może przydarzyć się nieco później. Rodzice na ogół czują, czy ich dziecko jest już gotowe do rozpoczęcia mówienia, gdyż obserwując je na co dzień wiedzą, w jakim stopniu rozumie zasłyszane słowa i jakie dźwięki jest w stanie powtórzyć. Ćwiczenia w tym okresie są bardzo ważne i mogą zaważyć na dalszym procesie nauki mowy. Z około rocznym maluchem można zacząć się już porozumiewać, np. zadając mu proste pytania i samodzielnie udzielając na nie odpowiedzi ("mokro? tak, mokro!" w momencie zmieniania pieluszki lub "jeść? oczywiście, już dajemy jeść" podając mu papkę lub butelkę) -
Ćwiczyć należy także wargi i język -
Jakie zabawy dla maluchów?
Grupowe zajęcia opierały się na ćwiczeniach logopedycznych, pedagogicznych, słuchowych oraz ruchowych.
• Elementy metody wspomagania rozwoju umysłowego dzieci według E. Gruszczyk – Kolczyńskiej, np.:
-
-
• Zabawy logopedyczne z wykorzystaniem metody naśladownictwa, np.:
-
-
-
-
• Elementy logorytmiki – wspomaganie rozwoju mowy poprzez ćwiczenia muzyczno – ruchowe według E. Kilińskiej, np. marsz w tempie umiarkowanym, a następnie reagowanie na zmianę rytmu i tempa w muzyce (…);
• Masaże logopedyczne według E.Stecko,m.in. uwrażliwianie warg, języka i wewnętrznej strony policzków, poprzez delikatne masowanie gumową szczoteczką, opukiwanie opuszkami palców policzków oraz warg (…);
• Programy aktywności -
Są to zabawy utrwalające schemat ciała i wzmacniające jego świadomość. Wszystkie ćwiczenia wykonuje się przy muzyce. Program zawiera, m.in. takie elementy jak: kołysanie, wymachiwanie rękoma, pocieranie dłoni, klaskanie, głaskanie głowy, głaskanie brzucha, relaksację.
• Elementy kinezjologii edukacyjnej P.Dennisona. Tzw. „Gimnastyka mózgu” to m.in. zabawy polegające na wykonywaniu ruchów naprzemiennych, np. „ręce witają się z kolanami”. Demonstrujemy dzieciom, jak zrobić, aby lewa ręka dotykała prawego kolana i odwrotnie. Możemy im także zaproponować rysowanie w powietrzu oburącz, np. serca;
• Multimedialne programy edukacyjne do stymulacji słuchu i mowy, m.in. program „Zwierzaki” (Seventh Sea).
• Elementy metody werbo -
• Zabawy słuchowe. Polegają na słuchaniu dźwięków, jakie wydają różne przedmioty i instrumenty. Np. „Odgadnij dźwięk”: brzęk kluczy, szelest gazety, dźwięk bębenka lub grzechotki (…);
• Zabawy ortofoniczne polegające na łączeniu ćwiczeń oddechowych z fonacją, ruchem i rytmem. Możemy zaproponować dzieciom powtarzanie wierszyków i rymowanek z naśladowaniem gestów, głosów zwierząt czy pojazdów (…);
• Zabawy paluszkowe, np. „Gotowała sroczka kaszkę”, „Idzie kominiarz po drabinie” lub wyliczanki (…).